fredag 11 april 2008

Fröken Smillas känsla för snö

För att bokens titel är en oerhört vacker titel.

"Folk dör. Man kommer inget vart med att spekulera över hur eller varför."

"-Det är en sak till, säger han. -Sen jag var tolv har jag varit totalt blind. ... Under vissa förhållanden skäper blindheten hörseln"

"-Esajas, säger jag. -På sätt och vis har du nu varit med. Nu är du också bakom honom på taket."

"Ingen kunskap var för mig mer lugnande än vissheten om att jag ska dö. I dessa ögonblick av klarsyn - och man ser bara sig själv klart när man ser sig som en främling- försvinner all förtvivlan, all uppgivenhet, all depression och avlöses med lugn. ... Döden var snarare en fokusering på nuet, en hjälp, en allierad i arbetet med att vara närvarande. "

"Det finns en sak som är förbjuden på slädfärder, och det är att gnälla. Gnäll är ett virus, en dödlig, smittsam epidemisk sjukdom. Jag vill inte höra det."

Inga kommentarer: