onsdag 24 december 2008

Julaftonen

Och så är den äntligen här. Julaftonen, som jag är längtat och väntat.

Dagen börjar med älskling och vi har vår egna paketutdelning. Skidställ blir min julklapp och du ska bara veta hur snyggt det är. Rosa byxor och vit jacka, precis som jag alltid velat ha. Tröjor, kallingar och ett spel om Sverige till min älskling.

Sen tar jag mig hem till Älmhult. Två älgar springer över vägen, det var länge sen man såg någon och det får en att tänka efter lite. De kan faktiskt komma när som helst, så ta det lungt.

Hemma i Älmhult så fixar vi de sista klapparna och vi måste nog slagit rekord igen. Min familj är himlans bra på klappar.

Vi åker sen hem till Olle och mormor har gjort lutfisk och sin speciella senap. Det är gott och smakar precis som det ska. Härligt. Och Skip han vaktar klapparna. Han måste vara värst av alla och om han fått bestämma skulle de öppnast precis när vi kommit fram. Galna vovve.

Sen bjuds det på gröt med jordgubbar till, eller traditionella kanel och socker. Det är också så gott.

Kalle och hans vänner önskar som vanligt alla en riktigt god jul och de gör det bra. Ferdinand är nog bäst. Det här är jul.

Julfika blir det sen, i väntan på tomten, som i år gått i strejk. Olof blir i alla fall utdelare, som tomten utan skägg. Det funkar det också för klapparna ligger inte längre under granen. Mina blev en matberedare, köksvåg, dessertskedar, böcker, handdukar, spel och lite annat skoj.

Och sen dukas julmaten fram. Det är fortfarande gott och bara synd att man inte orkar äta så mycket. Lax, ägg, räkor, leverpastej, köttbullar, skinka, prinskorvar, annan korv, bröd, sill och ål och nu har jag säkert glömt en massa.

Och älsklingen kommer när vi åkte hem till mormor och morfar för att titta på deras gran. Allt jag vill ha till jul är dig, jag vill det mer än du någonsin kan förstå, du gör min önskan till verklighet.

Julaftonen tar slut ännu en gång, men det har varit en perfekt jul och jag älskar den här högtiden.

Inga kommentarer: