onsdag 19 mars 2008

Avslutning

Om jag vill lyckas
med att föra en människa mot
ett bestämt mål
måste jag först finna henne
där hon är

och börja just där

Den som inte kan det
lurar sig själv
när hon tror att hon kan
hjälpa andra

För att hjälpa någon

måste jag visserligen förstå
mer än vad han gör
men först och främst
förstå det han förstår


Om jag inte kan det
så hjälper det inte
att jag kan och vet mer

Vill jag ändå visa hur mycket jag kan,
så beror det på att jag är fåfäng
och högmodig
och egentligen vill bli beundrad av den andre
i stället för att hjälpa honom

All äkta hjälpsamhet
börjar med ödmjukhet
inför den jag vill hjälpa

och därmed måste jag förstå
att detta med att hjälpa
inte är att vilja härska,

utan att vilja tjäna.

Kan jag inte detta
så kan jag inte heller hjälpa någon
Dikt av Sören Kierkegaard

och det sista jag säger om mitt projekarbete. Äntligen är det över. Jag har fått reda på betyget också. MVG. Så nu är det bara för mig att njuta av att få slippa det, och samtidigt vara stolt över vad jag gjort. Jag är nöjd, glad och stolt.

Inga kommentarer: