onsdag 21 januari 2009

Skrivpuff - Utmaning 21

(Favoritplatsen i ditt (eller din huvudpersons) hem blir omdesignad av ett TV-team utan din vetskap. Skriv om reaktionen när det uppdagas.)

O min gud, vad har hänt? Vem har gjort så här mot mitt älskade hem? Tankarna far snabbt. Någon har måla alla väggarna svart. Svarta! Vem vill ha svarta väggar i sovrummet? Förvisso ska de vara mörkt på natten, men inte kolsvart på dagen. Jag vill inte ha så dystra väggar, och jag känner gråten komma krypandes. Några gardiner syns inte till och grannarna får full insyn till mitt mest privat rum. Det enda som skulle kunna dölja ytterst lite är det fem orkidéerna som ståtligt står i fönstret. Vem sjutton vill ha fem orkidéer i fönstret och vem ska ha tid att vattna och hindra dem från att vissna? Inte jag i alla fall, de måste ut igen. Nu. Jag menar det verkligen och med bestämda kliv mot fönstret tampar jag över sängen. Eller ja, det är inte mycket till säng heller. Någon idiot har lagt ut två luftmadrasser på golvet och inte ens bäddad ordentligt. Jag tar en kruka i var hand och vänder mig om. Och nu ser jag, böckerna, min bokhylla står inte där den alltid stått. Väggen är tom och faktiskt finns hyllan inte någonstans i rummet. Inte en enda bok så långt jag kan se. Jag vill ha mina böcker, min trygghet. Och ändå är kanske inte böckerna försvinnande det värsta. Det galnaste är att fem killar står och glor på mig. Alla håller i minst varsin kamera. De filmar mig, paniken växer och jag vill bara bort här ifrån. Någon har förstört min oas av lugn i livet.

Inga kommentarer: