måndag 7 december 2009

Julstök

I helgen blev det pepparkaksbak och ett litet gulligt pepparkakshus. Riktigt sött och charmigt. Vi bakade tillsammans med älsklingens syster och sambo så det gick rätt snabbt. Och så blir det inte så många pepparkakor som vi behöver äta upp. Jag tycker alltid det är roligt att baka, men jag brukar alltid äta för mycket smet och deg så när det väl är dags att äta själva kaka är jag redan alldeles för mätt. Det kommer ju som tur väl är fler dagar och då brukar det alltid finnas plats i magen. Jag tänker alltid på Pettson och Findus när jag bakar pepparkakor, för det står ungefär så här i en av Nordqvists böckerna.

"Pettson tryckte ut kakorna, medan Findus åt upp det som var emellan."

Det är så klockrent och precis så där känner jag mig.

På lördagen var familjen här och vi var på stan nästan hela dagen. Det var först tio i tre som vi kom igång med julshoppingen på riktigt och då skulle de åka hem. Så typiskt. Jag lyckades i alla fall få med flera paket hem.

Inga kommentarer: