söndag 27 december 2009

Mitt i allt kaos

Idag har jag börjat städa ur min garderob. Jag har gått igenom alla underkläder och tröjor. Jag har rensat ut en massa kläder, gjort en "kanske-hög" och hängt in det som jag ska behålla. Det känns riktigt skönt att bli av med en massa skit som jag ändå aldrig använder. Dessutom börjar det se riktigt snyggt ut, så jag hoppas det kan hjälpa mig att inte slänga kläder över hela lägenheten, utan istället hänga in det som jag använt. Imorgon ska jag ta byxor och koftor. Det är ett försök att få ordning i mitt klädkaos.

"Den dumme städar och städar, geniet behärskar kaos" Elmer Diktonius

Jag vet nästan alltid vad jag har mina saker, trots att det på ytan kan se stökigt och kaosiskt ut. Ibland kan det bara göra saker och ting värre, när man försöker skapa struktur och ordning i allt kaos. Som när man lägger det där viktiga på den där smarta platsen, som nästa dag kommer vara så galet korkad att ingen minns var det var.

Det är lätt att vänja sig vid oredor, att det är lite stökigt, lite skitigt. Alldeles för lätt, samtidigt är det rätt skönt att inte alltid känns sig tvungen att städa och få allt att se perfekt ut. Då lever jag hellre med lite smuts i hörnen, om det betyder att jag kan göra något som för tillfället känns mycket viktigare och betydelsefullt.

Mitt i allt kaos vill jag leva livet, njuta av dagen och allt underbart jag har.

Inga kommentarer: