söndag 27 december 2009

Om en jul

Jag tror det är dags att berätta om min jul i år. Den första som jag och älskling verkligen firat tillsammans.

Lill julafton var mysig med ett litet julbord hemma hos mamma och pappa. Alla klapparna var inslagna, granarna klädda och ljusen brann. Allt var bara väldigt lugnt och skönt.

Julafton börjar som vanligt hos mormors bror, lite tidigare än vanligt. Mormor brukar alltid göra superstark senap till lutfisken, men i år var vi fem personer som hjälptes åt att mala. Strax efter ett åt vi lutfisk, precis som vanligt.

Innan Kalle Anka så blev det tomtegröt och klockan tre satt vi bänkade framför tv. Det är ett måste att se Kalle och en viss charm i att veta precis vad som ska hända. Tomteverkstaden är min favorit, och speciellt han som målar med schackfärgen.

Efter Kalle blev det en liten julfika med pepparkakor, franska våfflor och mandelmusslor. Alltid lika gott.

Ett litet besök av tomten hade vi också. Hos oss hade han nog mest att göra, det var nog rekord i antalet klappar i år. Det ska faktiskt vara paket på julaftonen, de ska ligga där under granen, man ska titta på dem och undra vad som finns i dem. Alla utom den lilla vovven klarar av att vänta. Långt innan Kalle hade Skip lyckats hitta sitt paket, tugga på det och några andra också.

I mina klappar fanns bland annat en skidhjälm, skidvantar, morgonrock, massageapparat, skinnhandskar, glöggset och usb-minne. En massa bra att ha saker som jag är nöjd med. Jag fick också några böcker, så nu ska jag verkligen ta mig tid att läsa lite när jag är ledig från skolan.

Efter julklappsutdelningen var det dags för mer mat, det klassiska julbordet. Och varje åt gör jag det, äter så mycket att jag knappt vet var jag ska ta vägen.

Juldagen blev den lugn dag, då jag inte gjorde mycket mer än att vara med familjen och njöt av att bli uppassad och slippa ta ansvar för allt. Det får man väl ändå göra ibland.

Annandagen började på mellandagsrea i stan, fast jag hittade inget till mig själv. Bara till älskling, men det gör inget för det är alltid lika kul att shoppa. Eftermiddagen bjöd på middag hos älsklingens pappa, så då blev det ännu mer god mat.

Nu har julen tagit slut och jag tycker att det varit en underbar jul. En jul, precis som den ska vara och som jag hoppas att den blir igen.

Inga kommentarer: