tisdag 20 januari 2009

Skrivpuff - Utmaning 20

(Skriv en kort text om favoritplatsen i ditt (eller din huvudpersons) hem.)

Det absolut bästa i mitt hem är mitt sovrum och speciellt när han jag älskar mest är där med mig. Det är kanske inget hotell rum, ni vet med prefekt vikta lakan, mjuka som sammet och fluffiga duntäcken. Nej, så är det inte här. Just nu är det bara ett billigt påslakan från IKEA, rutigt i olika röda färgskiftningar. Det köpte vi till och med på rea och täcket det döljer börjar bli gammalt. Kuddarna blir aldrig så luftiga och lätta som jag önskar, så som de brukar vara på hotell. Det kan jag sakna ibland. Gardroberna innehåller kläder från en lång tid tillbaka och det finns inga planer på att städa dem heller. Det gör egentligen inget heller, de är väldigt intetsägande där de står som två vita lådor. Om jag fick drömma så skulle jag ha nya tapeter, en fondvägg med böljande blommor i rosa nyanser och de väggarna andra skulle bli äppelblomsvita. Men jag får drömma vidare tills vi får ett hus, för det är onödigt att investera i lägenheten. Bokhyllan är instabil och det är med livet som insats man rör den. Om du vill se böckerna som speglar mitt liv, en salig blandning om allt från lyrik till skräck, så smek dem försiktigt. Det finns en sort för varje humör, så snälla var rädd om dem. Jag älskar att dra mitt slitna täcke upp till öronen, försöka fluffa till kudden som trots tusen försök ändå är lika platt och tända lampan med ett så skarp sken att den bländas när jag slår upp bokens första bläddrade blad. När min älskade har somnat bredvid mig och lampans starka ljus har tröttat ut mina ögon då släcker jag. Boken lägger jag på nattduksbordet där den får slåss om sin plats bland krämer, läppglans, näsdukar och ett några andra litterära verk.

Inga kommentarer: