tisdag 3 november 2009

Att läsa och skriva

Jag har verkligen kommit igång med min rapport. Jag har redan fått ihop tre sidor, men jag är osäker på om jag ska ha med allt. Det är i alla fall en början. Det känns skönt. Det finns så mycket att läsa och så mycket som verkligen tar intryck på mig. Vilken betydelse har populärkulturen för barns läs- och skrivutveckling? Det är ämnet jag försöker gräva djupt i.

För mig är barns läs- och skrivutveckling bland det intressantaste att läsa om. Jag vet hur mycket det betyder att kunna läsa och skriva. Jag själv vägrade läsa fram tills jag gick i fyran och fick då hjälp av en specialpedagog. Hon fick mig att intresserad mig för böcker, kanske för att hon fångade mitt stora intresse - hästar. Sommaren till sexan läste jag 52 böcker. Jag minns hur stolt jag var. Jag minns högstadiet som en tid då svenska och läsning var roligt. Jag kommer ihåg hur jag utvecklade mina tankar i "Text&Tanke-boken". Från att ha skrivit några få rader, kunde jag mot slutet skriva flera sidor. Det känns stort att ha tagit mig hit där jag är idag, och jag vet hur mycket lärarna har betytt för den utvecklingen. Hade jag inte fått den hjälpen jag behövde, hade hela skoltiden varit ett helvete. Varenda text och uppgift att läsa och skriva, hade varit en kamp mot orden. Jag hade turen att få lärare som engagerat sig och som klarat av konsten att utgå från eleverna. Det är därför jag sitter här och skriver idag.

Nu vill jag ge alla barn i skolan samma chans som jag fått i livet. Jag vill öppna dörren till läsarnas och skrivarnas förening. Ge dem möjlighet att bestiga alla berg och utforska nya världar.

"En resa på tusentals mil måste börja med ett enda steg." Lao-Tse

1 kommentar:

Sandra sa...

Jag kommer också ihåg sommaren då du läste så otroligt mycket. Jag gjorde allt jag kunde för att komma ifatt men jag passerade nog aldrig 30 sträcket (men kände mig ganska nöjd med det ändå)

Du kommer bli en bra lärare, jag känner det på mig :P