fredag 6 november 2009

Bettina från Mars

Jag bara måste berätta om dagen i skolan idag. Vi skulle introducera det nya temat, som handlar om kroppen. Så när vi började med att sjunga klassikern Huvud, axlar, knä och tå smet jag efter en liten stund ut från klassrummet och in i rummet bredvid. Medan min kurskamrat började prata med barnen ringer det på hennes mobil. Det roliga här är att vår handledare tänkte ungefär "Åh, kunde hon inte stängt av den?". När hon hittar telefonen och "svarar", så får hon prata med Bettina från Mars, alltså med mig (jag pratar från andra sidan rummet så barnen hör mig tydligt och jag dem). Bettina är en marsian som vunnit en resa till jorden och som inte har en aning om vad en människa är. Efter en dialog med barnen så dyker jag plötsligt upp i klassrummet iklädd silverantenner och helsvarta kläder. Jag förvånar barnen och läraren igen eftersom jag dyker upp från en annan dörr än den jag satt vid innan. Jag tror faktiskt att min lärare var imponerad av oss idag. Vi lyckade fånga barnen. Det går faktiskt att med väldigt enkla medel skapa en ny, annorlunda och spännande stämning. Det här är mycket vikigt att använda sig av i skolan.

Och förresten, när vi sjöng Honky Tonky så sjöng vi först 4 verser. Då sa vi att vi skulle sjunga det som är som en refräng, så vi började sjunga om huvudet. När vi kommer till refrängen så tystnar alla utom jag. Hur det gick till vet jag inte, men plötsligt var det bara jag som sjöng.

Inga kommentarer: