torsdag 12 mars 2009

Det är hos mig och mina tankar en förändring börjar

Nu vill jag berätta om Kay Pollaks tankar som han så glatt delade med sig i tisdags. Så här kommer ett urval.

"Lycka är ett val. Jag kan välja lycka med hjälp av mina tankar. Jag har ansvar för mina val. Jag skapar min egen verklighet. Det finns inga möten med andra människor som är tillfälliga. De du möter är utsända för att du ska öva dig just nu. De är helt rätt och du får inte svårare än du klara av. De du möter kan du inte byta ut. Jag kan bli en vuxen, ansvarstagande kraft. Min uppfattning om verkligheten är inte alltid lika med verkligheten. Det är bara jag själv som kan välja och påverka min uppfattning om verkligheten. I varje möte med en annan människa finns en möjlighet att lära sig något om sig själv. De tankar jag tänker är ett meddelande till mig själv. Det finns ingen människa som kan såra dig, göra dig förbannad, skada dig, göra dig upprörd och ledsen utan ditt eget medgivande Den största nyttan gör jag när jag mår bra. Jag är inte här för att förändra andra människor. Den enda jag kan ändra är mig själv och mitt synsätt. Nöjda människor behandlar andra människor väl. I den är stunden skapar du din värld."


Imorgon har jag första dagen på praktiken, även om det bara är imorgon sen dröjer det ett par dagar till innan nästa. Vi har mycket att göra i skolan också. idag har jag hunnit göra VFU-mål, skriva lite tankar om vår saga, skriva ner mål med vår lektion imorgon som ska inleda vårt temaarbete, renskriva kulturbesöket. I skolan har vi hunnit med att sätta ljud till vår saga, och jag fick vara berättare vilket innebär att jag hade mest text att läsa. Jag avskyr att hör mig själv, men som tur väl är kommer jag inte behöva lyssna på detta allt för många gånger. På måndag har vi litteraturseminarium i drama, musik och bild, och de tyckte lärarna att de kunde förlänga med 2 timmar. Ja, visst, ibland är det hopplöst svårt att planera, men hoppas verkligen det blir intressant och att vi får vara aktiva.

1 kommentar:

Samira sa...

I mina ögon har han så rätt=)
Kramar