onsdag 25 mars 2009

Skrivpuff 84

Musiken dånar ut från högtalarna. Gessles röst fyller rummet och jag dansar runt med damvippan i handen. Jag gnuggar mot skärmen, putsar riktigt noga.

"Det är lika bra att börja ifrån början
det är lika bra att säga som det är
Här kommer chanserna att spänna dina sinnen
Här kommer möjligheten att få följa med
Jag säger hej
Det bor en ande i en dator hos dig"

Jag reagerar direkt och skriker högt.
- Va, i datorn?
Det brukar ju handla om en flaska.

"Jag låg och drömde när det bankade på dörren
Vilken tur det var, det visade sig vara sant
Det kom en rök, det kom en dimma som en hägring
Det kom en man som verkade vara lätt bekant"

Förvåningen är stor. Från högra hörnet kommer en lila rök, sakta stiger den mot taket. Plötsligt sitter det en man på min stol. Han ser gammal ut, sliten. Hans hår är grått och kläderna vita. På armen har han något som ser ut som en lila klocka. På något sätt känner jag igen honom, men i vilket fack ska jag placera honom?

"Jag säger hej
Det bor en ande i en dator hos dig"

Musiken tystnar. Allt blir tyst. Ingen säger något. Jag tittar mycket förvånad på den här mannen. Han blir först med att ta till ord.
- Jag sa hej
- Hej
- Tack för att du släppte ut mig. Jag har varit fast här sen jag kom vilse i fabriken. Det har gått ett par år och du kan inte ha skött städningen ordentlig innan. Det var minsann och dag på tiden att du torkade av den här gamla maskinen.
- Ööh, jaha...
Jag har tappar bort mig själv för länge sen. Jag tror jag drömmer och hakan hänger långt ner i knävecken.
- Du ska få tre önskningar för att du hjälpte mig ut här i från. Men se så, bestäm dig snabbt. Jag har inte hela dagen på mig.
- Men du har ju suttit fast där i flera år? Inte kan väl du ha bråttom.
- En ande kan aldrig vila, alltid finns det någon som vill förändra något. Någon som vill önska sig något och det krävs mycket träning för att bli speciell. Din första önskan?
Tankarna snurrar. Chansen att förändra världen finns ju, men egot kryper under skinnet.
- Ja, det får bli att jag vill kunna få mat när helst jag önskar.
Anden studerar sig klocka, klickar ett par gånger, lyfter från marken och snurrar runt ett varv.
- Peta dig i örat med höger hand och klappa dig på magen med vänster så kommer du få mat när helst du önskar.
Jag sticker höger hand i örat och klappar på magen med vänster och min store tid. Det fungerar. På bordet står nu en tallrik med pastasallad. Till och med min favorit.
- Nästa önskan?
- Det får bli att jag vill kunna få pengar när helst jag önskar.
Anden studerar sig klocka, klickar ett par gånger, lyfter från marken och gör en volt.
- Hoppa jämfota tre gånger och håll båda händerna på huvudet.
Nyfiken provar jag igen. Hoppar snabbt upp och ner tre gånger och känner något i handen. Jag tittar och ser två tusen lappar. Jag har en önskan kvar och hittills har det ju gått lysande.
- Nu önskar jag att jag kan leva för alltid.
Anden studerar sig klocka, klickar ett par gånger, lyfter från marken och försvinner genom taket. Jag sätter mig för att vänta på honom. Tiden går. Jag ser ingen ande igen. Han försvann och hur ska jag veta om min sista önskan slog in?

(Du putsar din datorskärm och upptäcker att det bor en ande därinne. Vilka tre önskningar får du uppfyllda?)

Inga kommentarer: