fredag 13 mars 2009

Skrivpuff 72

Jag öppnar dörren in till huset, tar trappan i lätta steg och svänger vänster mot min dörr. Men då ser jag något borta i loftgången. Det var inte där när jag gick imorse. Det är en stor, svart låda. Jag menar, verkligen stor. Gigantisk faktiskt. Den når nästan ända upp till taket, det är max en halvmeter kvar. Och den är lika bred som gången, knappt en att en liten mus skulle komma förbi. Jag har stannat två lägenheter bort och står bara och glor. Tankarna snurrar runt, vad är det här egentligen. Jag kan inte ens se hur lång den är, men med tanke på att loftgången tar slut 5 meter efter min dörr så förstår jag ju att den måste vara kortare än det. Jag går närmre, ser en kycklinggul lapp. Nyfiken börjar jag läsa.

"Det är är ett test. Du har från och med nu 3 minuter på dig att få in lådan i din lägenhet, öppna den och få ut innehållet"

Oj, en tävling. Jag ser på klockan. 2 minuter över halv fyra. Det är bara att köra igång. Det här ska jag fixa. Nycklen sticker jag in dörren och så öppnar jag. Jag tar tar i lådans kan och försöker dra in den. Den är förvånansvärt lätt. Jag förstår inte riktigt hur jag ska få in den genom dörren, men på något sätt slinker den bara in. Väl inne i hallen börjar jag slita och dra i plasten. Jag får upp ett hål. Det är något vitt som gömmer sig där inne. Jag sticker in handen i hålet, mjukt. Bomull. Jag börjar dra ut den, slänger det bakom mig. Jag dra och dra. Det är hårt packat och det märks knappt att jag fått ut någonting. Det känns som det bara väller fram bomull. Tillslut börjar det minska. Jag kan se genom hela lådan, bort till andra väggen. Då kliver jag in i lådan för att lättare kunna kasta ut bomullen. Jag ser på klockan. 1 minut kvar. Jag tar stora famnar och trycker ut. Det är tomt. Jag hann. Inget händer. Allt är som vanligt, förutom att min lägenhet är överfylld med bomull. Det här känns ju löjligt. Det enda som hörs är klockan som tickar.

(Skriv om vad du (eller din huvudperson) hittar i lådan som placerats utanför dörren!)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra skrivet :) Mycket spännande, då du får en att fastna i berättelsen och läsa ända till sista raden..

Cecilia Sahlström sa...

Nä men, vad var det? Ett practical joke! Stackars "dig"! Så mycket slit och ingenting att hämta! Bra berättat. Roligt och överraskande! Cissi