tisdag 14 april 2009

Skrivpuff 104

Min kropp har aldrig varit där, men med mina tankar besöker jag ofta det här stället. Mina drömmars vingar tar mig med till en magisk värld. I min egna glänta är det jag som bestämmer, där slår mina drömmar in.

Om vintern är där snö som gnistrar som kristall. Varje dag är solen där och sprider ett mjuk sken över landskapet. Det gnistrar om nyfallen snö och jag gör snöänglar utan att frysa. Jag skakar på träden och snön faller mot min kropp. Jag dansar med älvor när kvällen kommer.

När våren kommer och knoppar brister betraktar jag rådjuren på avstånd i skymningen. De betar nöjd i skogskanten och jag somnar till vindens sus. På morgonen vandrar jag i daggtäckt gräs för att plocka alla vårens blommor i en stor bukett som aldrig vissnar. Fågelsången ekar bland skogens träd och jag ser fågelungar kasta sig ur sina bon med flygklara vingar. I bäcken med smältvatten från ett avlägset berg svalkar jag mina fötter.

Vid bäckens slut finns en sjö där jag simmar om sommaren. Då himmeln är blå och solen står högt bygger jag sandslott av gyllene korn. Där i sparar jag minnen från svunna tider. Ibland önskar jag mig ljumma sommarregn som renar min kropp. Det doftar sött av äppelblom. I gläntan med skugga från vita björkar njuter jag av nyplockade jordgubbar med grädde. Mina ögon ser en himmel som är skär och snart kommer sommarnatten igen.

När hösten kommer älskar jag att springa i nerfallna löv. De prasslar som bara höstlöv kan. I tusen nyanser av rött faller de tyst mot marken, för att avsluta ett år och förbereda för ett nytt. Här i min glänta av frid, av lugn och magi är allt som jag vill. I tankarna kan jag vara här när jag vill. Jag låter mig bäras av drömmens vingar.

(Skriv om en plats du aldrig varit på)

3 kommentarer:

Tjotten sa...

Härlig plats, det låter som en plats som jag återkommer till i min meditation. Kanske är det så för dig också.

Margareta sa...

Du är så bra på att förmedla känsla! Det går att följa med in i din glänta och låta årstiderna spelas upp i vackra scenarier! Tack för att du bjuder in till en sån helig plats!

liselotte sa...

Mycket fin text med massor av känslor och vackra bilder. Mycket fint