onsdag 22 april 2009

Skrivpuff 112

Jag ser på klockan. 3 minuter. Jag tar jackan i farten, kastar halsduken om halsen och väskan över axeln. Nycklarna ligger på den svarta byrån, den som fortfarande doftar nymålat. Jag stänger dörren snabbt och låser, rycker ett par gånger i handtaget. Det är låst. Med stressade steg springer jag ner för trappan. Jag tar två kliv i taget. Jag far ut genom dörren. Där borta är hållplatsen. Och bussen. Helvete också. Jag springer. Väskan slår mot mina ben. Jag hör något som faller, vänder mig och ser mobilen ligga på marken. Sönder. Jag stannar och ser längtande bort mot bussen som stänger dörrarna och börjar rulla. Jag plockar upp delarna av den välanvända telefonen och går bort mot bänken vid hållplatsen. Det är regn i luften. Tidtabellen talar om att det är 30 minuter till nästa buss stannar här och så faller den första regndroppen. Taket har någon hoppat sönder. Nu är det 29 minuter kvar. Väntan på en grön buss kommer bli lång.

(Skriv om att vänta)

Inga kommentarer: