tisdag 7 april 2009

Stockholm

Nu är vi hemma igen från två härliga dagar i Stockholm. Det var roligt. Lördagen åkte vi tidigt, stannade en bit efter Jönköping för fika i solen. Goda mackor och nypressad apelsinjuice. Mums. Sen kom vi upp till Solna och kunde checka in på hotellet direkt. Det var ju väldigt bra så kunde vi ägna resten av lördagen inne i stan. Vi gick i affärer. Älsk hittade nya skor, men jag köpte ingenting. Det var lite för mycket folk för att jag ska ha ro att leta. Sen skulle vi fika, men vi gick och gick för att leta efter ett ställe vid vattnet och i solen. Men det fanns inga. Till slut började vi gå i gamla stan och då fann vi ett fik där. Inför kvällen hade vi bokat bord på en indisk restaurang så vi började leta efter den trots att de var många timmar kvar. Vi letade dock bara tills vi ingå att de var rätt långt till den, så då blev det en vända in till stan igen. Då gick vi in på Åhlens och NK. Jag förstår inte hur folk har råd att handla där inne. Det är ju skrämmande dyrt. En jacka kostade 50 000 kr och den var inte ens i närheten av att vara fin. Hur tänker man om man lägger så mycket på ett klädesplagg? Vi tog tunnelbanan till Hornstull där restaurangen låg, eftersom att de slarvat bort vår bokning så att vi fick vänta en lång stund innan vi i alla fall fick ett bord. När maten väl kom, vilket inte tog lång tid, så var den väldigt god. Jag åt kycklingbitar i tre olika smaker. Sen åkte vi hem för att sova.

Sen kom söndagen. Matchdag. Allsvensk premiär AIK - Halmstad. Vi började med hotellfrukost. Det är alltid lika gott. Sen gick vi på Solnas köpcentrum en timme. Då hann jag med att köpa en rosa klänning på Gina.

Nu var de dags att ta sig till Råsunda och vi gjorde ett besök på AIK- shopen. Där köpte jag en halsduk. Min första. Klockan ett gjorde vi oss redo tillsammans med alla andra aikare att ta emot spelarbussen. Det var häftigt stämning Alla verkar väldigt glad.

Väl inne på arenan var stämningen lika god som innan. Och det är fascinerande hur alla kan sjunga tillsammans för att sen sluta samtidigt. Och tifot var en häftig känsla, att vara en del av det och hur alla samarbetar för att visa sin kärlek. Målet var riktiga lyckokänslor för alla. För er som tänkt som mig, att det är massa skit, stök och förstörelse i fotboll så finns det en annan sida. En sida som inte syns i media, men som engagera tusentals supportrar. Människor som brinner för sitt lag, sina färger, sin tro. Som stöttat och hjälper. Människor som gör det möjligt för sporten att leva vidare. Utan fans, inget lag. Det handlar faktiskt mycket om kärlek.

För ungefär två år sen hade jag svårt att se mig själv så här. På fotboll, att följa en match så intensivt, att engagera mig, att bry sig. Men nu är jag här och jag kan tänka mig att göra det igen.

AIK - störst, bäst och vackrast.

"Vi ser hur solen stiger över Råsunda
vi ser hur Hovets is e´ blank och klar
Och bönderna dom gapar utav fasa
och snutarna dom spejar och dom tar
Vi ser dom svarta tröjorna i AIK
vi vet att alla vägar bär oss rätt

Å vi e AIK
å alltid e´ vi med er
och alltid ska vi se er ta poäng
Å vi e AIK
å alltid e´ vi med er
och alltid ska vi se er ta poäng

Ibland så kan det blåsa kalla stormar
ibland kan himlen vara ganska grå
Men när det gäller laget som vi älskar
så skiner solen snart på oss ändå
Vi hört om stora tider som har svunnit
vi vet att snart så är det dags igen

Å vi e AIK
å alltid e vi med er
och alltid ska vi se er ta poäng
Å vi e AIK
å alltid e vi med er
och alltid ska vi se er ta poäng"

Inga kommentarer: