tisdag 19 maj 2009

Skrivpuff 139

Får jag låna en del av din framtid? Kan jag beröva dig tid du skulle behövt? Kan jag ta lite av vad du skulle få? Kan vi strunta i dina behov och låta andras gå före? Kan ni ställa upp?

En förändring som innebär färre lärare och mindre pengar till pedagogisk verksamhet skrämmer mig. Som lärarstudent vill jag se barnens bästa och det tror jag inte är att skära ner på budgeten för skolan. För mig är barnen viktigast. Lärarna har ansvar för att skapa de individer som ska leva i vårt samhälle. Det måste vara värt att satsa på.

Nu vill vuxna stjäla från barnen, i tron om att spara pengar, är jag övertygad om att i längden kommer förlusten bli stor.

Snälla, låt inte barnen betala krisen. Svik dem inte, de som är vår framtid. Vi kan inte låna från dem. Jag vill inte. Det måste finnas andra lösningar. Jag ställer mig upp, för barnens rätt.

(Skriv om att låna något.)

3 kommentarer:

malix sa...

jag skulle vilja stå på den listan jag med
men vill inte att mina barn blir skapade individer av lärarna, utan jag vill mera att mina barn blir individuellt bemötta av lärare ut från sig själva.

Betty sa...

Givetvis ska elever och barn bemötas för vilka de är, men det jag menar är att det finns grundläggande värderingar exempel jämställdhet, demokrati, lika värde, respekt för andra, som läraren har ansvar för att förmedla till eleverna.

Salme sa...

jag som är "barn" håller defintivt med!