fredag 29 maj 2009

Skrivpuff 149

Morgonen har inte vaknat ännu. Solen tyckts ta sovmorgon och låter sig bäddas in bland gråa, tunga moln. Dimman är tät och svävar precis ovan vattnet. Det är bara en ung kvinna och en man som tagit sig upp från sängens värme, och så jag förstås. De sitter där bryggan tar slut. En stolt andmamma simmar vid vassen, med nio ulliga ungar tätt intill. Jag har sett hur modern skydda dem med sitt liv. Paret sitter nära varandra och deras bara fötter bryter vattenytan. Cirklar sprider sig över den mörkgrå sjön. Jag vet att vattnet fortfarande är varmt, efter de heta sommardagar som just flytt förbi.

Jag kan höra hur de viskar i varandras öron och se läppar snudda vid naken hud. Jag tror de berättar hemligheter för varandra. Vad de säger kan jag inte höra, det förblir en hemlighet mellan förälskade människor. Melodin är glad och tonerna dansar fram som årets stora sommarhit. Deras skratt ekar över den tomma sjön och jag tillåter mig att det blir en del av mig. Jag ser huden knottras av beröring eller kanske den av kyliga vinden. Ivriga händer smyger över oklädda kroppar och läppar möts i kyss efter kyss efter kyss.

Jag ser min eka, nästan gömd i vatten och fiskespöet på min axel. Jag vet att det hade nappat bra idag, men jag vill låta dem ha sin magiska tid. Jag ska ge kärleken en stund att minnas, den här gryningen. Jag kommer ihåg de dagar då jag själv legat på bryggan, känt träet mot ryggen och älskat tills dagen vaknat till liv. Jag vänder mig om, återvänder till min stuga med vita knutar. Jag tror jag börjar dagen med en stark kopp kaffe istället och kanske spelar de den där sommarplågan på radion.

(En bild att skriva till)

4 kommentarer:

malix sa...

mysig text bra skrivet fick så många bilder då jag läste

Salme sa...

jag håller med, man kan verkligen se det framför sig när man läser. det känns nästan som man är där på riktigt.

Sagosessan sa...

Mmm … mysigt. Vill vara där på bryggan. Minnas tiden. Och nu i Hänryckningens Tid (pingst) och allt. Tack! :-)

Siestri sa...

mycket vacker,romantisk och fin berättelse, den ger stämning.